Marraskuun kuukauden kauppa 2020: Apteekkituotteet.fi

"Pyrimme jatkuvasti olemaan suomalaisen verkkoapteekin kehityksen aallonharjalla."
– Teemu Koli, Apteekkituotteet.fin liiketoimintapäällikkö

Apteekkituotteet verkkokauppa näyttöpäätteellä

Marraskuun kuukauden kaupaksi on valittu Apteekkituotteet.fi, joka on toiminut verkkoapteekkina jo erinomaiset 15 vuotta! Apteekin kivijalkaliike sijaitsee Turun Länsikeskuksessa ja on yksi isoimpia Turun alueen yksityisiä apteekkeja. Haastattelimme verkkokaupan liiketoimintapäällikkö Teemu Kolia, joka on koko verkkoapteekin matkan ajan ollut avainasemassa kehittämässä Apteekkituotteet.fin verkkokauppaa. 15 vuotta sitten, verkkoapteekin alkutaipaleella, lääkkeiden myynti verkossa oli nykyistä tilannetta paljon rajoitetumpaa, minkä vuoksi verkkoliiketoiminta lähti liikkeelle ei-lääkkeellisten tuotteiden myymisellä. Noin vuosikymmen sitten kuitenkin lainsäädäntö muuttui ja mahdollisti niin itsehoitotuotteiden kuin reseptilääkkeidenkin myymisen verkossa. Nykyään Apteekkituotteet.fi-verkkokaupasta löytyykin tuotteita kaikista näistä kategorioista. “Pyrimme jatkuvasti olemaan suomalaisen verkkoapteekin kehityksen aallonharjalla”, Koli kertoo.

 

Sairaalloinen vuosi 2020 nopeutti huimasti yritysten siirtymistä verkkoon, ja tämä näkyy luonnollisesti myös verkkoapteekkien suosiossa. Kulunut vuosi on ollut Apteekkituotteet.fille haastava mutta antoisa; “varsinkin keväällä koimme aikamoisen piikin apteekkien verkkopalveluiden kysynnässä ja mielenkiinnolla jäämme odottamaan, miltä tulevaisuus verkkoapteekkien kohdalla näyttää”, Koli pohdiskelee. Vilkkaan palveluihin yritys on ollut tyytyväinen koko pitkän taipaleensa ajan. Koli nostaa esiin erityisesti palvelun kotimaisuuden ja pitkäjänteisen onnistumisen. “Jos nyt olisimme valitsemassa verkkoapteekkitoimittajaa, olisi Vilkas yhäkin todella vahvoilla”, Koli pohdiskelee.

 

Verkkokaupan kehitys jatkuvaa työtä toimialasta riippumatta


Verkkokaupan kehitystyö on toimialaan katsomatta jatkuvaa työtä. Koli kertoo, että yritys haluaisi antaa asiakkaalle samanlaisen kokemuksen kuin kivijalassa, minkä vuoksi verkkokauppaa kehitetään jatkuvasti. “Meidän verkkokaupassamme asiakas on keskiössä, ja haluammekin huomata, mitä asiakas tarvitsee, ja tarjota sitä. Tämä on meidän suuri tulevaisuuden haasteemme”, Koli tuumii. Verkkoapteekin asiakaspalvelun kehittäminen onkin tärkeää, Koli kertoo, sillä esimerkiksi reseptilääkkeitä tilattaessa asiakaspalvelu on lainkin puitteissa pakollista. Esimerkiksi tuotesivuilla tulisi tarjota kaikki mahdollinen tuotteeseen liittyvä standardoitu informaatio, Koli nostaa. Koska Apteekkituotteet.fin verkkokaupan tarjonta on hyvin laaja, löytyy verkkokaupasta siis sana jos toinenkin! “Tieto, asiantuntemus ja sen tarjoaminen ovat ensisijaisessa asemassa verkkoapteekissamme”, Koli kokoaa.

Apteekkituotteet.fin verkkokaupan ulkoasussa tärkeimpinä ovat käytettävyys ja selkeys, Koli kertoo. “Navigointi on pyritty saamaan selkeäksi, koska on kriittistä, että asiakas löytää etsimänsä. Prosessiin on kuulunut myös paljon testaamista”, Koli luettelee. Yhtenäisyyttä kivijalkamyymälän kanssa on luotu esimerkiksi tuomalla verkkokauppaan ja kivijalkamyymälään yhtenäistä värimaailmaa. “Myös ulkoasu on koko ajan kehityksen alla”, Koli kiteyttää.

 

Säännelty toimiala haastaa verkkokauppaa


Koli kertoo, että verkkoapteekkien säännelty toimiala tuo omat haasteensa, mutta sekin on vain tottumiskysymys. Esimerkiksi lääkkeillä on rajoitettu markkinointioikeus, minkä vuoksi vain itsehoitolääkkeitä saa nostaa varovasti esille, mutta sen pidemmälle ei voi mennä. Koli selittää, että kampanjointiin liittyvät toimet hoidetaan markkinoinnissa siksi ei-lääkkeellisiä tuotteita hyödyntäen. Säännellystä toimialasta huolimatta on kuitenkin tärkeää, että myös verkkoapteekin markkinointiin panostetaan, ja niin Apteekkituotteet.fi onkin tehnyt. Koli luettelee, että yritys on tehnyt kaikkea muuta paitsi televisiomainontaa; verkkoapteekkia on markkinoitu muun muassa valtakunnallisessa mediassa, sosiaalisen median kanavissa, kumppanuusverkostoissa ja yhteistyössä potilasjärjestöjen kanssa. “Teemme myös sähköpostimarkkinointia eri muodoissaan. Markkinointikanavana se ei ole kuollut, vaan on erityisen tärkeässä osassa”, Koli hymyilee.

 

Neuvoja verkkokaupan vasta-alkajille

Aloittelevia verkkokauppiaita Koli kehottaa pitämään pään kylmänä. “Kokoon katsomatta verkkokaupan perustaminen on hyvin tyypillisesti taloudellisesti haastavaa ensimmäisten vuosien ajan. Kannattaa koostaa heti aluksi selkeä suunnitelma”, Koli jatkaa. Markkinointiin panostaminen, asiakaskunnan kasvattaminen ja oman asiakasymmärryksen syventäminen ovat myös tärkeitä asioita, joita Koli nostaa esiin aloitteleville verkkokauppiaille. “Asiakas ja tuote ovat verkkokaupassa ne tärkeimmät asiat, jotka tulee saada kohtaamaan”, Koli painottaa.

Toinen tärkeä vinkki liittyy uskallukseen pyytää myös apua. Koli kehottaa kysymään mahdollisimman paljon ulkopuolisia mielipiteitä esimerkiksi verkkokaupan käytettävyyden suhteen. Kun saa erilaisten ihmisten näkemyksiä verkkokaupasta, saa arvokasta tietoa sellaisista seikoista, joita ei ole itse osannut miettiä. Koli haluaa myös korostaa kumppaneiden ja verkkokauppa-alan toimijoiden kanssa verkostoitumisen tärkeyttä. Koli kiittää esimerkiksi toisia Vilkkaan verkkoapteekkeja, sillä kilpailuasetelmasta huolimatta yhteistyö toimii. “Yhdessä olemme viisaampia”, Koli kiteyttää.

Lue lisää Vilkkaan verkkoapteekkiratkaisuista

Apteekkituotteet.fi Instagramissa