Helmikuun kuukauden kauppa 2021: Oletkaunis.fi

“Tähtäämme, että olisimme tulevaisuudessa oman alamme suunnannäyttäjä!” – Sofia Salmi

Oletkaunis.fi verkkokauppa näyttöpäätteellä

Helmikuun kuukauden kaupaksi on valittu kotimainen kauneuden ja hyvinvoinnin verkkokauppa Oletkaunis.fi! Yrityksellä on ollut verkkokauppa jo puoli vuosikymmentä, mutta vuosi 2021 toi tullessaan täydellisen muodonmuutoksen; kokonaan uudelleen loihdittu raikas ja hehkeä verkkokauppa vietti avajaisiaan tammikuussa. Haastattelimme verkkokaupan parissa työskentelevää Sofia Salmea ja Netta Koskelaa, joista Sofia on pitänyt verkkokaupan ohjaksista kiinni vuodesta 2017 ja Netta, jonka vastuulla on sosiaalinen media ja pr, on hieman tuoreempi vahvistus yrityksen tehokkaaseen tiimiin.

Oletkaunis.fi tarjoaa innostavan ja virkistävän tuotevalikoiman, johon kuuluu sekä harvinaisempia, indiehenkisiä tuotteita että hyvinvoinnin klassikoita. Yritykselle on tärkeää seistä tuotteidensa takana, jonka vuoksi tuotteet testataan aina ennen niiden ottamista valikoimaan. Yrityksen arvopohjan peruspilareihin kuuluu laadukkaan ja harkitun tuotevalikoiman lisäksi asiakaslähtöisyys, jonka vuoksi läsnäoloa eri kanavissa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa vaalitaan. Salmi kertoo, että asiakaspalveluun panostaminen onkin ollut heille alusta lähtien sydämen asia. “Tavoitteena on rakentaa mahdollisimman hyvä palvelukokemus, ja tarjota alan ilahduttavinta asiakaspalvelua. Tärkeintä on, että asiakkaalle jää hyvä mieli”, Salmi täsmentää.

 

Hyvää oloa jo viiden vuoden ajan


“Verkkokauppa ei ole koskaan valmis, vaan sitä jalostetaan jatkossakin esimerkiksi asiakkaiden kehitystoiveiden pohjalta.” – Sofia Salmi


Verkkokaupan kertomus alkaa vuodesta 2016, jolloin avattiin yrityksen ensimmäinen kauppa. Verkkokauppatoimittajaksi valikoitui Vilkas ja pohjaksi monipuolinen Vilkas Suite. Ensimmäinen vuosi kului pitkälti verkkokaupan tutkimiseen ja puunailuun, mutta vuosien varrella yritys on kasvanut vauhdikkaasti; tiimi on paisunut kaksinkertaiseksi ja liikevaihto on kiirehtinyt lähes 900 prosenttia ylöspäin!

Vilkas Suite -kauppa palveli yritystä pitkään, mutta lopulta vauhdilla kasvavan yrityksen muuttuneet tarpeet pakottivat etsimään verkkokaupalle alustaa, joka palvelisi yritystä paremmin. Uudistusta suunnitellessa yritys kartoitti mahdollisia kumppaneita ja päätyi jatkamaan matkaa Vilkkaan kanssa. “Koemme, että Vilkas on luotettava kumppani, jonka kanssa onnistuu niin verkkokaupan suunnittelu, kehittäminen kuin valmiin verkkokaupan jatkokehityskin”, Salmi pohdiskelee. Oletkaunis.fi uudistettu verkkokauppa luotiin kokonaan yrityksen toiveiden mukaiseksi Prestashopilla, johon perehtyneitä ammattilaisia Vilkkaan design-tiimistä löytyy useita.


Vilkas Go -verkkokaupparatkaisu on oiva valinta yritykselle, joka haluaa yksilöllisen, räätälöidyn verkkokaupan ja digitaalisen kaupankäynnin ammattilaiset tueksi verkkokaupan elinkaaren joka vaiheeseen. Lue lisää täältä!


Uudessa verkkokaupassa on panostettu erityisesti käytettävyyteen ja raikkaaseen ulkoasuun. Toteutuksessa on huomioitu ennen kaikkea mobiilikäyttäjät, ja kauppaan lisättiin käytettävyyttä parantavia toiminnallisuuksia, kuten esimerkiksi tuotteiden filtteröinti. Ulkoasussa haettiin visuaalista, raikasta ja ilahduttavaa toteutusta, ja etusivulle nostettiin uudella tavalla sisältöä. Käytettävyys myös verkkokauppiaiden näkökulmasta otettiin huomioon; “halusimme, että kauppa olisi helposti muunneltavissa ja tuotteet saataisiin paremmin ja kattavammin esille”, Salmi kertoo.

Yritys on uudesta verkkokaupastaan valtavan ilahtunut, ja uudistus on noteerattu niin asiakkaiden, mediatalojen kuin sosiaalisen median vaikuttajien keskuudessa. “Esittelemme uudistunutta verkkokauppaamme ylpeästi, ja se onkin herättänyt jo paljon kiinnostusta. Hirmuisen paljon on tullut palautetta, ja vastaanotto vaikuttajien ja asiakkaiden puolelta on ollut jopa ylistävää”, Salmi iloitsee. “Haluamme palvella asiakkaitamme hyvin, jonka vuoksi asiakaspalaute on tärkeää. Verkkokauppa ei ole koskaan valmis, vaan sitä jalostetaan jatkossakin esimerkiksi asiakkaiden kehitystoiveiden pohjalta”, Salmi visioi.

 

Värien leikkiä ja hauskuutta ikävinäkin aikoina


“Varsinkin näinä aikoina haluamme tuoda ihmisten arkeen iloisia juttuja!” – Netta Koskela

Yritys pyrkii tarjoamaan tuotteita monipuolisesti eri tarpeisiin: meikkejä, hemmottelutuotteita ja hyvää oloa. “Varsinkin näinä aikoina haluamme tuoda ihmisten arkeen iloisia juttuja, ja siinä auttaa uudistettu verkkokauppa, joka luo itsessäänkin hyvää fiilistä! Kosmetiikka on iloinen ja hauska leikki, jota ei tarvitse ottaa vakavasti”, Koskela hihkaisee.

Vallitseva poikkeustila on muuttanut myös kosmetiikka-alaa. Koska ihmiset ovat pääasiassa kotona, meikkejä ei myydä yhtä paljoa kuin aiemmin. Sen sijaan hemmottelu- ja ihonhoitotuotteille on kysyntää, sillä ihmiset haluavat luoda kotiin kylpylämäistä hemmottelutunnelmaa. “Myöskään huulipunia ei myydä tällä hetkellä yhtä paljon kuin aiemmin, eihän huulet näy maskin takaa”, Koskela valaisee.

 

Yhdistelmä verkkokauppaa ja media-ajattelua


Uutena juttuna verkkokauppaan luotiin myös blogi, johon tuotetaan säännöllisesti ajankohtaista, asiakkaita kiinnostavaa sisältöä. Blogiin linkitetään tuotteita verkkokaupasta, joka mahdollistaa sen, että tuotteet ja niihin liittyvä hyödyllinen tieto kohtaavat asiakkaan. “Blogin kohdalla olemme tuoneet verkkokauppaan media-ajattelua. Haluamme tarjota asiakkaalle informaatiota, ja sisältöjä tuotamme asiakaslähtöisesti, asiakkaan tarpeet huomioiden”, Koskela pohtii.

Yritys on myös aktiivinen sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa ja Facebookissa. “Meille on tärkeää olla somessakin aidosti läsnä ja tuottaa asiakkaalle kiinnostavaa, relevanttia sisältöä. Haluamme olla asiakkaalle kosmetiikkakumppani”, Koskela valottaa. Oletkaunis.fi on myös sosiaalisen median vaikuttajien suosiossa. “Meillä on hyvät suhteet vaikuttajiin, ja olemme jo usean vuoden ajan olleet pidetty ja haluttukin yhteistyökumppani. Verkkokauppauudistuksen myötä yhä vain enemmän, hyvinkin eri tyylisten vaikuttajien parissa”, Koskela kertoo.

 

Oppimisen iloa kädet savessa


Uusille verkkokauppiaille Salmi ja Koskela toivovat kärsivällisyyttä ja uskallusta laittaa kädet saveen. “Verkkokauppiaan on oltava valmis tutkimaan ja oppimaan koko ajan. Todella paljon uutta informaatiota ja opittavaa tulee joka päivä, vieläkin”, Salmi hymyilee ja jatkaa: “Kaikkea pääsee tekemään kädet savessa, markkinoinnista logistiikkaan ja asiakaspalveluun. Kannattaa myös muistaa, että aina on saatavissa apua, kunhan rohkaistuu kysymään!”

Tulevaisuudelle yrityksellä on Salmen mukaan selkeä suunnitelma. “Tähtäämme, että olisimme tulevaisuudessa oman alamme suunnannäyttäjä!”.

 

Oletkaunis.fi Instagramissa

Oletkaunis.fi Facebookissa