Verkkokauppiaan 2h+k – eli miten valmistaudut loppuvuoden sesonkiin

Vuoden kiireisin aika verkkokauppiaalle on koittamassa, sillä Black Friday, Cyber Monday ja joulusesonki odottavat vain muutaman kalenterin sivun tuolla puolen. Loppuvuoden sesonkiin valmistautumista voi verrata esimerkiksi talon rakentamiseen; kun muuraa kantavan perustuksen, suunnittelee järkevän pohjaratkaisun ja tervaa katon vedenpitäväksi, on valmiina turvallinen ja suojaisa kotipesä tulevienkin vuosien syysmyrskyjä varten. Tässä blogikirjoituksessa käydäänkin läpi, miltä näyttää verkkokauppiaan kaksi huonetta ja keittiö, eli miten valmistaudut loppuvuoden sesonkiin!

 

Suunnittele ja ennakoi

Kun alkaa valmistautua loppuvuoden kiireisiin, ensimmäinen tehtävä on luoda tukeva perustus. Perustusta varten tarvitset suunnitelmallisuutta ja tietoa omasta verkkoliiketoiminnan tilanteestasi. Perustuksen saat paalutettua kantavaksi esimerkiksi miettimällä, minkälaisia asioita haluaisit saavuttaa. Olisiko se kenties tunnettuuden lisääminen, uusien asiakkaiden houkutteleminen verkkokauppaan tai keskimääräisen ostoskorin arvon lisääminen? Kun olet kirkastanut mielessäsi kampanjan tavoitteet, voitkin jo alkaa miettiä konkreettisia toimenpiteitä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi!

Toinen tärkeä vaihe perustusta valettaessa on ennakointi. Pohdi, mitkä ovat verkkokauppasi tilausprosessin pullonkaulat, eli mitkä asiat todennäköisimmin aiheuttavat ongelmia, jos verkkokaupan tilausmäärät yhtäkkiä kasvavat suuresti. Ennakoimalla pystyt mitä todennäköisimmin välttämään ainakin suurimmat eteesi tupsahtavat pulmat. Ennakoinnissa auttaa myös toinen silmäpari: uskalla kysyä ulkopuolisten mielipidettä verkkokaupastasi! Esimerkiksi Vilkkaan verkkokauppiaiden Facebook-ryhmässä on mahdollista kysyä verkkokauppakollegoiden neuvoja oman verkkokauppasi kehittämiseen.


Varastoi, toimita ja kampanjoi

Perustuksen istuessa jykevästi paikallaan voidaan siirtyä prosessissa eteenpäin. Ensimmäisenä seinät nousevat keittiöön, johon verkkokauppiaan tulisi varata mahdollisimman paljon kaappitilaa varastoaan varten. Koska loppuvuoden sesonki tarkoittaa useimmissa tapauksissa kasvavia tilausmääriä, on ensiarvoista huolehtia, että varastokapasiteetti on kunnossa ja tarvittaessa kasvattaa sitä riittävästi. Liiketoiminnan kannalta olisi valitettavaa, että sesongin vilkastuessa tuotteet myytäisiin nopeasti loppuun, vaikka kysyntää riittäisi.

Seuraavaksi loihditaan esiin makuuhuone. Jotta saisit nukuttua yösi mahdollisimman rauhallisesti, huolehdi toimitusketjusi kuntoon. Logistiikan maailma selittää, että toimitusketjulla tarkoitetaan kokonaisuutta, “jossa painotetaan kustannustehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja lisäarvon tuottamista.” Kaikkien toimitusketjun yhteistyökumppanien tulisi toimia saumattomasti yhteen, jotta ketju toimii ja tuotteet saadaan toimitettua asiakkaalle ongelmitta. Kun kokonaisuuden eri osa-alueet ovat kunnossa, vältät turhaa stressiä ja varmistat sen, että nukut yösi rauhallisin mielin!

Kun makuuhuone on valmis, voidaan alkaa rakentaa rakennuksen toista huonetta, joka on tietenkin olohuone. Olohuoneessa vietetään tyypillisesti paljon aikaa toisten ihmisten seurassa, minkä takia se on omistettu asiakassuhteiden hoitamiselle. Tässä vaiheessa on erinomainen aika suunnitella loppuvuoden kampanjoita. Parhain hetki kampanjoiden suunnittelulle on silloin, kun yrityksellä on kaikkein hiljaisinta, mutta tässäkään vaiheessa vuotta ei ole vielä liian myöhäistä! Viimeistään nyt loppuvuoden kampanjat tulisi miettiä valmiiksi, jos niitä ei oe vielä miettinyt. Haluatko kenties tarjota asiakkaillesi alennuskuponkeja tai ilmaisia toimituksia? Tarjoatko kaupan päälle yllätystuotteen, kun ostoskori ylittää tietyn summan? Oli suunnitelmasi mikä tahansa, asiakassuhteita on mahdollista vaalia esimerkiksi tarjoamalla yllä mainitun kaltaisia tarjouksia tai houkuttimia.

Tarjousten lisäksi asiakassuhteisiin liittyy olennaisena osana myös verkkokaupan asiakaspalvelun hoitaminen. Mikäli haluat tutustua aiheeseen lisää, suosittelemme lukemaan tämän blogipostauksen!

Kysy ja kehitä

Kampanjasi seinät on nyt pystytetty ja rakennelma alkaa näyttää valmiilta, mutta muutama olennainen osa kuitenkin vielä uupuu. Ilman kattoa pienetkin vesisateet alkavat nopeasti harmittaa, minkä vuoksi katto on saatava rakennelman päälle mitä pikimmin. Sesonkiin valmistautuessa katon rakentamista voidaankin verrata asiakaspalautteen kysymiseen ja verkkokaupan kehittämiseen; jos asiakkaita ei kuuntele, voi kylmäävä asiakaspalaute laittaa puntit suhteellisen nopeasti tutisemaan. Kun asiakaspalautetta kysyy rohkeasti, voi palautteista saada kullanarvoisia kehitysideoita, jotka toteuttamalla hyötyy sekä verkkokauppias että loppuasiakas!

Kun kampanjan seinät on pystyssä, katto pään päällä ja kaikki sisällä valmista, voit tehdä luomuksestasi houkuttelevamman sutimalla ylle vielä muutaman kerroksen maalia. Verkkokaupan ulkoasu kannattaa räätälöidä kulloisenkin sesongin mukaan. Esimerkiksi joulua lähestyessä pystyt kiinnittämään asiakkaasi huomion ajankohtaiseen kampanjaan, tarjouksiin ja alennuksiin tuomalla kauppaasi jouluisempaa ilmettä! Jouluisemman ilmeen saat pienellä vaivalla aikaan vaihtamalla verkkokauppasi kuvia ja bannereita. Katso esimerkiksi täältä, miten voit vaihtaa kuvia Vilkas Now -verkkokaupassa!

Tässä blogikirjoituksessa olemme esitelleet erilaisia tapoja valmistautua kiireiseen loppuvuoden sesonkiin. Lue myös edellisestä blogikirjoituksestamme Vilkkaan web-analyytikko Antti Raudin vinkit Black Fridayn ja Cyber Mondayn aiheuttaman ostoryntäyksen mittaamiseen ja datan hyödyntämiseen verkkokaupassa!

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan vaihtaminen uuteen verkkokauppa-alustaan

Joskus verkkokauppa-alustan vaihto pitää tehdä Verkkokauppa-ala kehittyy nopeasti ja lähes...

Globaali mutta lokaali verkkokauppa

Verkkokauppa on luonnostaan globaalia liiketoimintaa. Maailmalla on jo 3,4 miljardia ihmistä...

Verkkokaupan ulkoasu - visuaalisuus vai konversio-optimointi?

Tekstiä on ajantasaistettu syyskuussa 2023. Verkkokaupan ulkoasua suunniteltaessa joudutaan...