Verkkoanalytiikan muistilista Black Fridaylle ja Cyber Mondaylle

Vaikka musta perjantai ja kybermaanantai (engl. Black Friday ja Cyber Monday) ovatkin hyvin amerikkalaisperustaisia kaupan alan “juhlapäiviä” marraskuun lopussa, ovat ne viime aikoina siirtäneet joulusesonkien aloitusta aiemmaksi myös Suomessa, sekä verkkokaupoissa että kivijalkakaupoissa. Näiden kahden päivän vaikutus varsinkin verkkokauppaan on ollut huomattavaa, ja täten myös suomalaisten verkkokauppiaiden kannattaa olla tietoisia muutamasta helposta tavasta valmistautua mustan perjantain ja kybermaanantain ostoryntäyksiin ja varmistua siitä että näiden päivien myyntituloksia voidaan analysoida jälkeenpäin helposti. 
Tärkeimpänä varautumiskeinona on mahdollisten alennuskampanjoiden näkyvyyden varmistaminen analytiikassa oikein asetetuilla UTM-tageilla kampanjalinkeissä. Näiden tagien avulla määritetään analytiikkatyökaluille, että liikenne on tullut juurikin näistä kampanjalinkeistä, ja oikein tagitettuna kertoo myös tarkemmin minkä tyyppinen mainos, sosiaalisen median artikkeli, banneri, referenssilinkki tai joku muu, on ollut kyseessä jälkitarkastelua varten.
 
Tärkeää on myös varmistaa, että analytiikkatyökalussasi on eCommerce-seuranta aktiivisena, jotta pääset seuraamaan ja vertailemaan asiakkaidesi konversioita ja kaupan tuottamia lukuja “tavallisiin päiviin” verrattuna. Marraskuun lopussa alkaa yleisesti joulusesonki muillakin markkinoilla, joten sitäkin varten on hyvä olla varautunut sähköisen kaupankäynnin seurannassa. 
 
Mikäli et ole aiemmin seurannut asiakkaittesi ostostapahtumien navigaatiopolkuja, tai nk. “funneleita” niin mustan perjantain ja kybermaanantain mahdolliset ostoryntäykset ovat myös hyvä hetki alkaa seuraamaan näitä polkuja. Funneleita seuraamalla saat paremman käsityksen siitä, toimiiko kauppasi ostoskori odotetulla tavalla tai löytyykö ostospolulta yllättäviä esteitä, jotka saavat asiakkaan jättämään ostosprosessin kesken. Analytiikkatyökaluista, kuten esimerkiksi Google Analyticsista, saa esiin sekä visuaalisia versioita käyttäjien navigaatiopoluista että myös asetettua goaleja tiettyjen polkujen tarkempaan seurantaan.

Vastikään betasta ulos päässeellä Google Analyticsin nelosversiolla (GA4) on yhtenä valttina vanhempia versioita visuaalisempi reaaliaikainen seurantanäkymä, jota voit myös hyödyntää näinä kahtena päivinä nähdäksesi reaaliaikaisesti sivustosi liikennemääriä, konversioita sekä esimerkiksi liikenteen lähteitä maailmankartalla. GA4:n voi asentaa nykyisen analytiikkasi rinnalle seuraamalla Googlen omia ohjeita. Tietenkin tämä on lähinnä visuaalinen hyöty, etkä kaupan luonteen takia välttämättä kerkeä seuraamaan reaaliaikaista dataa, mutta mikäli kivijalkakauppiaalla, jolla on myös verkkokauppa, tulee kesken päivän luppohetkiä, voi reaaliaikainen ostostapahtumien seuranta olla joillekin yhtä hyvää viihdettä kuin esimerkiksi suoratoistopalvelut.
 
Kun edellä mainitut mittaristot ovat kunnossa, tai parhaimmassa tapauksessa jo ennen muun mittariston asennusta, olisi hyvä hieman suunnitella sitä, mitä oikeasti seurataan. Onko jotain tiettyjä tuotteita, joita kannattaisi tuoda paremmin esille kaupan etusivulla? Mihin markkinointialustoihin kannattaa tulevaisuudessa panostaa enemmän/vähemmän kampanjoiden suhteen? Onko asiakkaan ostosprosessi helppo ja loogisesti etenevä? Ostetaanko tiettyjä tuoteyhdistelmiä yleisemmin kuin muita?

Helpoimmassa tilanteessa mittaussuunnitelman suhteen ovat ne kauppiaat, joilla on kerättynä kauppadataa jo aiemmilta vuosilta, jolloin he pääsevät suoraan vertailemaan menneiden kampanjoidensa menestystä uuteen dataan. Heillä on yleensä myös hieman parempi käsitys siitä, minkälaiset tuotteet ovat menneet kaupaksi näinä kahtena myyntipäivänä. Tätä suuremmalla syyllä kannattaa myös uudempien kauppojen hoitaa analytiikka kuntoon hyvissä ajoin ennen mustaa perjantaita ja joulusesongin alkua, jotta saadaan hyvää vertailudataa kertymään mahdollisimman ajoissa jo tuleviakin vuosia varten.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan olennaiset mittarit

Päivitetty 17.5.2023. Ilman tilastojen analysointia verkkokauppias toimii sokkona eikä välttämättä...

Brexit 2021: Mitä verkkokauppiaan tulisi ottaa huomioon?

Vaikka Brexit on käytännössä ollut voimassa vuoden 2020 huhtikuusta lähtien, Yhdistyneen...

Globaali mutta lokaali verkkokauppa

Verkkokauppa on luonnostaan globaalia liiketoimintaa. Maailmalla on jo 3,4 miljardia ihmistä...