Onko olemassa helppoa ja monipuolista verkkokauppa-alustaa?

Helppo ja monipuolinen verkkokauppa-alusta on hieno tavoite, johon olemme myös Vilkkaalla pyrkineet. Siinä kuitenkin piilee myös dilemma, jonka parissa kauppiaat ja myös me toimittajat joudumme jatkuvasti painimaan. Kärjistetysti helppo ja monipuolinen verkkokauppa-alusta eivät sovikaan samaan pakettiin. Meilläkin on Vilkkaan nykyisessä alustassa valtavasti toiminnallisuuksia, muokkausmahdollisuuksia ja lukematon määrä valmiita liityntöjä mm. maksu- ja logistiikkaoperaattoreihin.
 
Nykyinen alustamme on monipuolisuudessaan aloittelevalle kauppiaalle väkisinkin hieman sekavan tuntuinen, kun nappuloita ja säätömahdollisuuksia on vähän joka suuntaan. Verkkokauppa-alustan käyttöä ensimmäistä kertaa kokeileva haluaa usein ajaa suoraa tietä automaattivaihteilla mutta hämmentyy, kun ajokkia voikin ajaa automaatin lisäksi manuaalisesti ja vipuja ja säätimiä on käden ulottuvilla enemmän kuin osasi etukäteen kuvitellakaan. Yksinkertaisesta tuleekin hämmentävä – siitäkin huolimatta, että auton ajaminen suoralla tiellä onnistuu oikein hyvin – kun etsimäänsä nappia ei löydä monien vaihtoehtojen joukosta eikä joidenkin vipujen käyttötarkoitusta edes tiedä. Voiko verkkokauppa-alusta olla aidosti sekä helppokäyttöinen että monipuolinen?

Pitkälti tällainen menopeli on Vilkkaankin verkkokauppa-alusta. Olemme pyrkineet tekemään siitä mahdollisimman helppokäyttöisen mutta samalla mahdollisimman monipuolisen. Hankala yhdistelmä. Toki mielipiteitä on monia. Jotkut ovat kokeneet alustan hankalaksi, toiset taas kommentoivat, että "Onpas tätä helppo käyttää". Moni kauppiaamme on kertonut, että aluksi taustahallinnan valikon mahtipontisuus hirvitti, mutta alustan käyttöön pääsikin yllättävän nopeasti sisälle ja sen jälkeen se tuntui muihin alustoihin verrattuna helpolta.

Vilkas tuo markkinoille aidosti helpon verkkokauppa-alustan

Kauppiaita ja yrityksiä on erilaisia. Enemmistö haluaa helpon, edullisen, huolettoman ja palvelevan verkkokauppa-alustan. Valtaosa yrittäjistä ei halua varsinaisesti kasvaa vaan tulla toimeen. Kauppias voikin vaurastua myös maltillisesti. Danske Bankin Taloudellinen mielenrauha -tutkimuksen, joka julkaistiin 8/2018, mukaan kerrottiin seuraavaa:

  • Vain joka neljäs yrittäjistä tavoittelee yritykselleen kasvua.
  • Puolet kertoo tavoitteekseen päivittäisen selviytymisen ja yrityksen pitämisen ylipäätään toiminnassa.
Verkkokauppatoimittajat ovat unohtaneet nämä kauppiaat, joiden pääasiallinen tavoite on tulla toimeen. Sillä välin, kun toimittajat ovat maanisesti lisänneet toiminnallisuuksia kilpailukyvyn parantamiseksi, markkinoille on syntynyt tilaa aidosti helppokäyttöiselle verkkokauppa-alustalle. Vilkas tulee hyödyntämään tämän tilan aivan lähiaikoina tuomalla nykyisen alustan rinnalle uuden verkkokauppa-alustan, jossa on keskitytty palvelemaan ihan tavallista kauppiasta. Olemme jättäneet kauppiaalle olennaiset tärkeä osat, joilla voidaan rakentaa oma verkkokauppa todella helposti ja nopeasti. Lopputuloksena on moderni, kaunis ja miellyttävä kokonaisuus sekä kauppiaalle että loppuasiakkaalle. Kauppiaalle jää samalla enemmän aikaa keskittyä olennaiseen eli markkinointiin ja omien asiakkaiden palvelemiseen. Huolimatta helposta ja intuitiivisesta alustasta kauppiaat tarvitsevat edelleen ammattitaitoista tukea. Kotimaiselle kauppiaalle se pitää tarjota paikallisella kielellä, jolloin yhteinen kieli ja ymmärrys kauppiaan tarpeista on helppo saavuttaa.

Kun olet perustamassa verkkokauppaa, kannattaa miettiä erityisen tarkkaan, mihin olet matkalla. Kumpaa haluat: helppoa vai monipuolista verkkokauppapalvelua? Tarvitsetko automaattivaihteisen pikkuauton vai suihkukoneen penkinlämmittimellä ja discopallolla?

Ole ensimmäisenä paikalla, kun uusi verkkokauppa-alusta kuoriutuu!
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

SaaS vs. räätälöidyt verkkokaupparatkaisut

Oletko perustamassa verkkokauppaa, mutta sinulla on haasteita löytää yrityksen tarpeisiin sopivan...

Verkkoapteekkipalveluiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa, paitsi kesäisin.

Vilkas Groupin verkkokauppaindeksi kuvastaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa....

Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” Verkkokauppa on kasvanut...