Mikä ihmeen HTML5?

Luin Luke Stevesin kirjoittaman kirjan The Truth About HTML5 .  HTML5 on ollut kuuma sana internet-maailmassa sitten Web 2.0:n. HTML5:n on sanottu ainakin tappavan Flashin ja mahdollistavan saman sisällön näyttämisen mobiililaitteilla ja isolla ruudulla. Joskus sen on melkein odotettu ratkaiseva kaikki internetin ongelmat.  Kirjassaan Stevens valottaa HTML5:n historiaa ja mitä HTML5:ltä tulisi odottaa.  

HTML5:n synty

HTML-standardin kehitykseen perustettiin 90-luvun puolivälissä W3C organisaatio, johtajanaan www:n isä Tim Berners-Lee. Vuosituhanteen vaihteen aikaan W3C:n tavoitteena oli  saada HTML-kieli XML-kielen kaltaiseksi, pelkäksi merkkauskieleksi ja syntyi XHTML-standardi.  Joukko web-kehittäjiä (mukanaan selainvalmistajia) näki webin kehityksen toisenlaisena. Nettisivut eivät koostuisi enää pelkästään tekstikappaleista ja kuvista, vaan nettiselaimella tultaisiin käyttämään erilaisia web-sovelluksia. W3C:n rinnalle syntyi kilpaileva organisaatio WHATWG, joka alkoi kehittämään uutta standardia, joka nimettiin HTML5:ksi.  Myöhemmin W3C myönsi tekemänsä virheen ja pyysi päästä WHATWG:n mukaan HTML5:n kehitykseen.
 

Mitä on HTML5

Stevens esittelee lyhyesti HTML5:n muutoksia XHTML:n tiukkoihin sääntöihin verrattuna, kuten:
  • Attribuuttien lainausmerkit ovat vapaaehtoisia, esim <meta charset=utf-8>
  • Tagit eivät ole enää case-sensitive
  • Tagin päättävää kauttaviivaa ei enää tarvita, esim <br> ja <br /> ovat molemmat valideja
HTML5 toi lisäksi uusia tageja, kuten <nav>, <header>, <article> ja <section>, joilla määritellään sivuston osiot: navigaatio, ylätunniste yms. Näiden tagien täysin tarpeettomiksi ja hyödyttömiksi perustelemiseen Stevens käyttää monta lukua. Ne eivät tuo kirjoittajan mielestä mitään lisäarvoa nettisivuun tavallisiin <div> tageihin verrattuna. Lisäksi niiden toimimiseksi Internet Explorer 6-8 versioissa pitäisi sivulle lisätä erillinen JavaScript-koodi.
 
Internet Explorer onkin ollut aina kivenä web-kehittäjien kengässä, ja on vielä pitkään. Kaikkiin Windows XP -koneisiin tuskin koskaan saadaan HTML5:tä tukevaa Exploreria. Niin pitkään kuin vanhoja, IE 6-8 selaimia on käytössä, niin pitkään web-kehittäjien pitää tehdä työnsä kahdesti: standardien mukaisesti ja IE:lla toimiviksi.
 
HTML:n kehityksen tavoittena on tehdä netistä  semanttisen. Tämä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että otsikko merkitään <h2>Otsikko</h2> ja tyyli fontin koko ja väri yms määritetään CSS:ssa. Eli ei käytetä <span style="font-face: Arial; font-size: 16px;">Otsikko</span>. Semanttisen netin taustalla on idea siitä, että sivustot voisivat koota sisältönsä eri lähteistä yhdistelemällä.
 
Ajatusta on viety pidemmälle mikrosenamttiseen webiin, jolloin esimerkiksi verkkokaupassa voisi olla hinta merkittynä <price> tagiin ja tuotteen ominaisuuksien merkitsemistä omiin tageihinsa. Ajatuksena on esimerkiksi hakukoneiden oppivan tekemään tuotevertailuja tämän avulla. Mikrosemanttisen webin tarpeellisuudenkin Stevens kyseenalaistaa, koska sen tavoitteet on jo ratkaistu muilla keinoilla. Eikä hakukoneiden periaatteisiin kuulu lukea html-tageja.
 

HTML5 ja hakukoneoptimointi

Myytti HTML5-sivujen paremmasta sijoituksesta hakutuloksissa standardien vastaiseen verrattuna joutaa Stevensin mielestä romukoppaan. Ei ole väliä onko sisältösi kirjoitettu <article> vai <div> tai jopa <table> -tagin sisään. Googlea ei vain kiinnosta tälläinen. Sen jälkeen kun verkkosivujen hakukoneoptimointia yritettiin parantaa täyttämällä meta-keywords -tagiin kymmenittäin "hakusanoja" Google lakkasi välittämästä html-koodin sisällöstä. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö koodin validiuteen tulisi muuten kiinnittää huomiota, mutta hakukonenäkyvyyteen sen vaikutus on mitätön.
 

Flashin kuolema?

Flashia on pidetty raskaana ja vanhanaikaisena tekniikkana jo pitkään ja sen käytön loppumisesta on puhuttu paljon. Lopullisen kuoliniskun arveltiin tulleen, kun Apple ilmoitti, ettei se tule koskaan ottamaan Flash-tukea iOS-laitteisiin. Tämän jälkeen  Adobe ilmoitti   lopettavansa mobiili-flashin kehittämisen ja  myös Android ja Microsoft päättivät luopua Flashista mobiilissa .

Flashilla on toteutettu aikaisemmin useimmat audio- ja videopalvelut. Tilalle tulivat  <audio>  ja  <video>  -tagit, joilla linkitetään suoraan suoraan mediatiedostoon. Selaimet, jotka eivät tunnista uusia tageja, ohjataan vanhaan Flash-soittimeen.

IE:n jälkeen web-kehittäjät inhoavat eniten Flashia ja HTML5:n tuomat vaihtoehdot on otettu ilolla vastaan. Kuitenkin Flash on sinnitellyt pitkään osana montaa nettisivua. Ongelmana on tässäkin korvaavan teknologian toimivuus eri tavalla eri selaimissa. Mainostajat eivät ole vielä löytäneet Flashin korvaajaa, joka näyttäisi bannerit myös vanhoilla selaimilla. Olkoonkin, että mainosbannereistakaan ei pidetä, mutta niillä rahoitetaan kuitenkin edelleen monien suosittujen sivustojen toiminta. HTML5 ei ota   lainkaan kantaa DRM:iin, eli siihen, miten tekijänoikeuden alaiset mediat suojattaisiin. Flashin poistuminen ei siis olekaan ihan pikkujuttu.
 

HTML5 ja mobiili

Mobiililaitteissa ei ole riesana vanhoja IE-selaimia, joten HTML5:n käyttöönotto lienee ollut nopeinta mobiilisivustoissa. Mobiilisivustoissa käyttäjä hyötyy HTML5:n käytöstä ainakin lomakkeita täyttäessään. Jos lomakkeen kenttä on merkitty puhelinnumeroksi, näppäimistöksi avautuu numeronäppäimet tai jos kenttä on päivämääräkenttä, avautuu kalenterivalinta.  Mobiilisivustojen lisäksi HTML5:ä käytetään myös mobiililaitteisiin asennettavien sovellusten alustana.
 

Yhteenveto

The Truth About HTML5 on hyvä yhteenveto web-kehityksen standardien historiasta ja nykytilasta. Kirja on helppolukuinen ja hyvin jäsennelty. Kuten kirjan nimeämisestäkin voi päätellä, kirjoittaja esittää mielipiteensä kärkkäästi, eikä säästele kritiikkiään (myös jokainen luku alkaa "The Truth about...). Usein kritiikki on toki hyvin perusteltua. Kärkkään ilmaisun takia kirjoitusta on myös arvosteltu osin.
 
HTML5 on saanut viime vuosina paljon osakseen ylisuurta hypetystä. Tämän kirjan luettuaan hehkuttajien pitäisi palautua taas maan pinnalle.
 
Kirja ei ole tekninen "how-to" -opas, mutta kertoo monessa tapauksessa miksi eri asiat toteutetaan teknisesti kuten ne toteutetaan. Voin suositella kirjaa web-tekniikasta kiinnostuneille, mutta jos olet jo vuosia työskennellyt HTML5:n parissa, et välttämättä opi paljoakaan uutta. Viiden taalan hinta on varsin kohtuullinen tästä e-kirjasta.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Internet-mainonta: Facebook ja Google Ads

Sisältöä päivitetty 16.12.2020 Verkkomainontaa hallitsee tällä hetkellä kaksi jättiläistä....

Verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelu - mihin linkit sijoitetaan?

Kun astut pimeään huoneeseen, kätesi etsii automaattisesti valokatkaisijaa vanhasta tottumuksesta...

Isoveli Amazon valvoo

Oletko koskaan miettinyt, mitä kautta isot verkkokaupat osaavat tarjota sinulle mahdollisesti...