5 kohdan muistilista, jotka on syytä huomioida verkkokauppapalvelua valitessasi

1. Verkkokaupan ominaisuudet? 

Sinulla on varmistettava, että verkkokauppapalvelussa on riittävästi ominaisuuksia. Nykyään löytyy markkinoilta useita vaihetoehtoja, missä ominaisuudet ja niiden määrä riittää hyvin kaupankäynnin aloittamiseen. Ja aina löytyy myös palveluita, jotka ovat jääneet kehityksen kelkasta ja ovat ns. ehtoopuolella.

Varo näitä.

Ominaisuuksia voidaan myös räätälöidä juuri sinun tarpeisiin sopivaksi, mutta kustannukset nousevat helposti tuhansiin, ellei jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Aloittelevan kauppiaan kannattaa yleensä ottaa käyttöön "out of the box" -ratkaisu, sillä tällaiset ovat yleensä laajasti testattuja, sekä käytännössä hyväksi todettuja sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja. Voit myös avata potentiaaliselle palveluntarjoajalle verkkokauppasi konseptia, niin he osaavat yleensä arvioida olemassa olevien toiminnallisuuksien käyttökelpoisuutta, sekä mahdollista räätälöintitarvetta.


2. Ostanko palan "pilveä" vai ylläpidänkö sitä itse?

Mikäli kauppias haluaa perustaa kaupan nopeasti ja edullisesti, niin silloin sinun kannattaa vakavasti harkita ns. pilvipalveluita. Riittää, että sinulla on selain ja palvelutarjoaja hoitaa yleensä kaiken muun verkkokauppaan liittyvän tekniikan, ylläpidon ja tuen. Enää harva yritys haluaa onneksi verkkokauppaa omalle palvelimelle, sillä se on osoittaunut ajan saatossa kalliiksi vaihtoehdoksi. Ja toki näiden väliin mahtuu muitakin ratkaisuja, esim. verkkokauppaohjelmistolle hankitaan kolmas osapuoli esim. ISP, joka ylläpitää ohjelmistoa. Aloittelevalle verkkokauppiaalle paras ratkaisu hankkia verkkokauppapalvelu on mielestäni pilvipalveluna. Periaatteessa samaa asiaa tarkoittavat muuten myös on-demand, Saas tai ASP -palvelut. Tällaisessa palvelussa palveluntarjoaja vastaa yleensä palvelun ylläpidosta, ohjelmistosta, palvelun kehittämisestä, asiakastuesta, varmuuskopioinnista, verkkokaupan tietoturvasta yms. Yleensä kiinteä kk-maksu kattaa kaiken tämän, joten ennakoimattomia kuluja ei pitäisi syntyä.


3. Räätälöitävyys

Tarvitseeko liiketoimintasi Internetissä jotakin sellaista mitä normaalit verkkokauppapalvelut eivät pysty tarjoamaan? Haluatko integroida verkkokaupan johonkin olemassa olevaan tietojärjestelmään? Haluatko tehdä verkkokaupan ilman kompromisseja? Mikäli vastasit näihin joistakin "kyllä", niin tarvitset mahdollisesti räätälöidyn verkkokaupparatkaisun. Suomessa ei ole kovinkaan montaa palveluntarjoajaa, jolla olisi kokemusta erilaisita räätälöidyistä ratkaisusta, joten valintasi on tällöin jo helpompaa. Mikäli vastasit vielä nyt alussa esitettyihin kysymyksiin "ei", niin tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, kun liiketoimintasi verkossa kehittyy. Hyppää mielummin sellaisen palveluntarjoajan kelkkaan, joka pystyy sinulle myös tarvittaessa toimittamaan räätälöityjä ratkaisuja.


4. Asiakaspalvelu ja asiantuntijuus

Verkkokauppiaan tehtävänä ei ole olla verkkokauppapalveluiden asiantuntija, vaan hänen asiantuntijuus tulee olla nimeomaan omassa ydinliiketoiminnassa. Kun haluat menestyä verkossa, niin sinulla on hyvä olla kumppanina taho, jonka ydinliiketoimintaa on verkkokauppapalveluiden tarjonta. Näin takaat yrityksellesi palvelun, jonka päälle sinun on turvallista rakentaa sähköisen kaupankäynnin menestys.
Päivittäisessä työskentelyssä sinun on hyvä vaatia kumppaniltaso asiakaspalvelua, jota kautta asiantuntijuus tulee välitettyä. Pidäthän huolta, että palveluntarjoajalla vastataan myös tukupuheluihin ja siellä on ammattitaitoinen henkilökunta auttamassa eri tilanteissa. Hyvä olisi myös varmistaa, että asiakaspalvelu kuuluu kiinteään kk-palvelumaksuun.


5. Tietoturva 

Tietoturva on ollut aina tärkeä osa-alue sähköistä kaupankäyntiä ja näin se tulee aina olemaankin. Varmista, että verkkokauppasi tietoturva on hoidettu asianmukaisella tavalla. Mikäli hankit verkkokaupan pilvipalveluna, niin varmista, että palvelut ovat vähintää kahdennettu, varmuuskopiointi toimii ja palvelimet, sekä ohjelmistot ovat luotettavien asiantuntijoiden käsissä. Siinä vaiheessa kun sinulla on asiakkaita tuhansia ja tilauksia tulee päivittäin useita, niin tällöin tämä alkaa viimeistään kiinnostamaan. Tämä on syytä huomoida ja varmistaa heti lähdöstä, sillä näiden asioiden jälkikäteen korjaaminen vie focuksen pois sinun ydinliiketoiminnasta.


6. Intuitio

Sinä tunnet liiketoimintasi parhaiten ja sinun tulee yrittää tehdä lopullinen päätös parhaasta vaihtoehdosta pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. 100% oikeaa vastausta on mahdotonta löytää, joten sinun pitää ottaa päätöksentekoon mukaan "intuitio". Jos palvelu tuntuu parhaalta sinun liiketoiminnallesi, ja ylläolevat asiat ovat kunnossa, niin ota SE.

Takaisin

Kirjoittaja Markku Korkiakoski

Markku on Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja, jolla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus. Vilkkaan toimitusjohtaja tehtävien lisäksi hänellä on kokemusta useista eri verkkokaupoista vuodesta 2005 alkaen. 

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Suomalaiset verkkokaupat piilossa bittiavaruudessa

Teksti: Anne Korkiakoski, Markkinoinnin kummitätiTärkeä osa markkinointia ovat jakelutiepäätökset,...

Verkkokauppa, markkinointi ja brändi

Verkkokaupasta on tehty monen toimialan tuhoutumisen syntipukki, vaikka käytännössä se on vain...

Verkkoanalytiikan muistilista Black Fridaylle ja Cyber Mondaylle

Vaikka musta perjantai ja kybermaanantai (engl. Black Friday ja Cyber Monday) ovatkin hyvin...